Elektromos vagy szintetikus?

Elektromos vagy szintetikus? A valósi kérdés nem az, hogy mivel megy az autónk, vagy milyen hajtásláncot és energiaforrást használunk, hanem hogy szükséges-e a mobilitásunk és ahhoz a legfenntarthatóbb formát választjuk-e. Tudjátok, hogy az új autók mekkora hányada cégautó? És vajon ezek fogyasztása és kibocsátása hogyan viszonyul a többiekhez? Ezekkel a kérdésekkel foglalkoztunk a Cégautó és Flottakonferencián. A háttérbeszélgetés ezen a linken olvasható.

Virt Márton látogatása a Karlsruhei Műszaki Egyetemen

Kollégánk Virt Márton egyhónapos látogatást tett a Karlsruhei Műszaki Egyetem (KIT) Katalíziskutató és Technológiai Intézeténél (IKFT), hogy új, a fejlett tüzelőanyagok területén megvalósuló kutatási együttműködési lehetőségekről egyeztessen. A sikeres látogatás során két hosszútávú együttműködési lehetőség rajzolódott ki, melynek alapját az IKFT korszerű tüzelőanyag-szintézis technológiái, valamint tanszékünk motorfékpadi kutatások terén szerzett több évtizedes tapasztalata adja. Az új kutatásaink során az IKFT által előállított speciális vegyületek motorfékpadi vizsgálatát végezzük el, valamint olyan mesterséges intelligencia alapú prediktív eszköz készítésébe kezdünk ami a vegyületek tervezésekor szolgál hasznos támpontként. Az aktív együttműködés egyik első lépéseként az intézet elvégezte számos olyan tüzelőanyagmintánk analízisét amelyek jelenlegi kutatásaink fókuszát adják.

Az együttműködési lehetőségek keresésén túl tapasztalatcsere is történt, mely során az intézet demonstrálta innovatív oximetilén-éter előállítási technológiáit, valamint a KIT Bioliq® üzemét ahol európai egyetemek közt egyedülálló mennyiségű szintetikus benzin termelhető. Ezen kívül bemutatták a KIT motorfékpadi infrastruktúráját is, ami saját infrastrukturális fejlesztéseinkhez nyújthat hasznos támpontot.

Átadták az Innovatív Járműtechnológiák Központot

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán átadták a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot. Az új központ eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. Segítségükkel a hallgatók az elmélet mellett naprakész gyakorlati tudásra tehetnek szert, illeszkedve a hazai és nemzetközi iparági trendekhez, igényekhez. A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztés – a BME KJK képzéseihez kapcsolódóan – évente 60-80 egyetemi hallgató mellett a kar oktatói számára is korszerű teret biztosít szakmai munkájuk támogatásához.

További részletek:https://kozlekedes.bme.hu/2023/03/30/atadtak-az-innovativ-jarmutechnologiak-kozpontot/

Dr. Zöldy Máté előadása a mobilitás és a mesterséges intelligencia határterületeiről

A tuniszi magyar nagykövetség szervezésében került megrendezésre az 1. Tunéziai-Magyar Kutatási Nap, amelynek négy fókuszterülete volt: Egészségügy, oktatás, Mezőgazdaság és Mobilitás. A kognitív eszközök és megközelítések átformálják a társdalamunk egyik alappillérét a mobilitást. Ezek az eszközök növelik a hatékonyságot és ha tudatosan használjuk ezeket, akkor segíthetnek a mobilitás fenntarthatóságának növelésében. Az általános tendenciák bemutatása mellett a vezető magyar kutatóműhelyek (Autonóm Járművek Nemzeti Labor, Mesterséges Intelligencia Nemzeti Labor, SZTAKI, BME MIT, BME GJT) projektjei is bemutatásra kerültek. Bízunk benne, hogy Kutatási nap révén több együttműködés is el tud indulni.

EIT Hackathon – Green Ideation

Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet nyersanyag szektorra (EIT RawMaterials), élelmiszeriparra és mezőgazdaságra (EIT Food), illetve klímaváltozásra (EIT Climate-KIC) fókuszáló nagy ötletelő workshopot rendez. A Hackathon a Klímainnovációs Közösség és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködésében valósul meg. A diákoknak lehetősége nyílik Design Thinking trénerek segítségével megismerni az innováció felhasználó központú megközelítését, megtanulni tervezői eszköztárukat úgy használni, hogy a felhasználói igényeket, az új technológiai lehetőségeket és az üzleti siker feltételeit egy megoldásban egyesítsék. A workshop során fejleszthetik problémamegoldó és csapatmunkára való készségüket, miközben hasonló érdeklődésű fiatalokkal ismerkedhetnek meg és dolgozhatnak együtt, ötleteikkel nemcsak a klímaváltozás elleni küzdelmet támogatva, de az EIT vállalkozásfejlesztési programjaira is előkészülve, a vállalkozói szellemet erősítve.

A program nyelve: magyar

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött

Az esemény a közösségi médiában is elérhető.

További információkért tekintse meg az esemény ismertetőjét!

Az Audi és a Bosch a jó példa a magyarországi autóipari kutatás-fejlesztésre

Az elektromobilitás terjedéséhez kapcsolódó akkumulátor gyártás magyarországi növekvő jelenlétének hatásait vizsgálja több cikksorozat. Az autóiparral valós hasonlóságról és különbségekről nyilatkozott több szakértő között Zöldy Máté az Innovatív Járműtechnológiák kutatócsoport vezetője, amelyben kielemelte, hogy a német vállalatok magyarországi leányvállalatai közül többen is nemzetközi mértékben is jelentős kutatás-fejlesztést végeznek hazánkban.

Nyerges Ádám sikeres házivédése

A haszongépjárművek esetében még sok technológia verseng azért, hogy csökkenthető legyen a mobilitás környezetterhelése. Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ kutatója és oktatója Nyerges Ádám sikeres munkahelyi vitában mutatta be belsőégésű motorral kapcsolatos eredményeit. Gratulálunk Ádám és sok sikert a nyilvános védésen!

Nevezés az év irodája versenyre

Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ méréselőkészítő és kiértékelő tere is nevezésre került a „Kereskedelmi tér” kategóriában az év irodája versenyben, a nagytestvér Bosch Innovációs Központtal egyetemben. A pályázat kiemeli a megvalósult eredeti, értékes és kellemes környezetet, illetve, hogy a gyakorlati szempontok, az innováció és a fenntarthatóság egységére törekszik.

A KJK szakértői, Zöldy Máté és Virt Márton nyilatkoztak a Totalcaron a jövő üzemanyagairól

Van-e élet a villamos energián túl? A közlekedés intenzív elektrifikálása megoldást jelent a mobilitás egyes területeire, de a jelenlegi technológia nem lesz képes teljes mértékben kiváltani a kőolajalapú energiaforrásokat – Az Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoport munkatársai az új generációs üzemanyagokra irányuló kutatásokat mutatják be a Totalcaron

Mi is tankolhatunk majd banánhéjat meg flakont, mint Doki a Vissza a jövőbe zárójelenetében?

Dr. Zöldy Máté BME tudományos főmunkatársa szerint az igazán tiszta energia az, amit nem használunk el. Vele és Kun Krisztián, a Neumann János Egyetem Járműtechnológiai Kutatócsoport-vezetőjével beszélgettünk az autózás jövőjéről. Például az autó értékének az egyharmada az az akkumulátor, aminek az élettartama rövidebb, mint az autóé. Ezért többre van szükség a teljes életciklus alatt. Lehet, hogy még sem az elektromos autózásé a jövő? A beszélgetésben sok kérdésre kaptunk választ.